LVM Kalsnavas arborētumu nereti dēvē par Latvijas trešo botānisko dārzu. Arborētumā sastopama viena no bagātākajām skuju koku kolekcijām Latvijā – gandrīz puse no kolekcijā esošajiem kokaugiem ir skuju koki. Kopumā arborētuma neparasto kolekciju veido vairāk nekā 20 000 augu.
Jau ceturto gadu, svinot Egles vārda dienu, aicinām lielus un mazus Latvijas izglītības iestāžu audzēkņus piedalīties izziņas programmā. Šogad aicinājām iepazīt egles “māsīcas”. Caur dažādiem uzdevumiem un stāstiem aicinājām dalībniekus doties “svešo” kokaugu medībās. Tajās pēc katras skuju koku ģints īpašajām pazīmēm bija jāatpazīst līdzīgās, tomēr dažādās egles “māsīcas”.
Janvāra vidū arborētuma sagatavotās vairāk nekā 100 uzdevumu aploksnes devās uz 28 Latvijas novadiem. Gandrīz 2000 dalībnieku dažādās izglītības iestādēs iepazina kādu no četrām egles radiniecēm – hemlokegli (Tsuga), baltegli (Abies), duglāziju (Pseidotsuga) un lapegli (Larix). Katra skuju koku ģints – ģimene – ir citādāka: atšķiras čiekuru forma, novietojums zarā, bet būtiskākā pazīme, kā atpazīt egli starp citiem tai līdzīgiem skuju kokiem, ir skujas. Katrā ģintī skujas pie zara izkārtotas un piestiprinātas mazliet citādāk.
Ja arī tu vēlies iepazīt skuju koku atpazīšanas nianses, droši seko saitei.
Paldies dalībniekiem par aktīvo piedalīšanos un brīnišķīgajiem darbošanās mirkļiem vārdos un attēlos. Lūk, daži no tiem:
- Mums bija liels prieks par iespēju piedalīties Jūsu rīkotajā izziņas programmā "Egle svin"! Gan pētījām, gan meklējām, gan zīmējām Dzimtas koku (mūsu gadījumā – ģimeni), gan izzinājām daudz ko interesantu.
(Špoģu vidusskolas pirmsskolas) - Paldies visai Jūsu komandai par bērnu izglītošanu! Paldies par tik dažādām un interesantām vides izzināšanas aktivitātēm. Pat mēs, skolotāji, uzzinājām ļoti daudz ko jaunu un noderīgu! :)
(Jēkabpils 2. vidusskolas 1.a klases skolēni un skolotāja) - Bērniem ļoti patīk, katrs neparasts mirklis mācību stundā. Un šī nedēļa mums izdevās ļoti interesanta. Mācību stundu tēmas ļoti labi varējām sasaistīt ar svinību uzdevumiem – rakstīt, domāt stāstiņu, zīmēt dzimtas koku, atrast koku nosaukumus burtu režģī, papētīt koku mizu ar nospiedumiem un bez, gatavot tiltu un pateikt mīļus, labus vārdus eglei. Bet pats galvenais - ir uzzināts tik daudz par egles ģimeni un iesētās jaunas eglītes. (Salacgrīvas vidusskolas 2.a un 2.b klases)
- Aktivitātes patiešām aizraujošas, uzdevumus veicām darba grupās. Priecājamies, ka pie mūsu skolas arī ir skuju koki, turpināsim pētīt to sugas. Interese ir radīta un tas jau ir ieguvums. Labprāt aktīvi atbalstām pasākumus, ko organizē “Latvijas valsts meži”. Vērosim hemlokegles sēklu dīgtspēju. (Ilūkstes Raiņa vidusskolas 7.b klases audzinātāja)
- Ar nepacietību gaidījām projektiņu! Ļoti patīk uzdevumu noformējums - vēstules katrai dienai. Bērni bija ieinteresēti un labprāt darbojās, pētīja un izzināja… Paldies! (Pirmsskolas izglītības iestāde no Madonas novada)
- Ilustratīvs un izzinošs. Lielisks apvienojums. (7. klases skolotāja no Augšdaugavas novada)
- Šis man jums jāizstāsta. Nākam mājās no botāniskā dārza. Gandrīz jau esam klāt, kad kaut kas man liek paskatīties zem kājām. Skatos – čiekurs. Tāds kā čūsku mēlītes…. Paceļu ar domu – nevar būt! Pag! Bet ir! Tepat mums pie mājām! Visās citās dienās 100 reižu garām iets…. Nepamanīts…. Zināšanas tomēr maina redzējumu uz pasauli. IG konts MOMtesori)
- Aizrāvos pati! Manā dārzā aug Hemlokegle un Duglāzija. (Pirmsskolas izglītības iestāde no Ropažu novada)
- Sirsnīgs Jums paldies par piedāvāto iespēju piedalīties Kalsnavas arborētuma izzinošajā programmā "Egle svin". Šajā programmā piedalāmies pirmo reizi. Esam no Kalsnavas pamatskolas PI grupa "Pūcītes", kurā mācās bērni 3.- 4. gadi. Esam vēl mazi, tāpēc Jūsu piedāvātos uzdevumus pielāgojām bērnu vecumposmam, spējām un saviem šī mēneša sasniedzamajiem rezultātiem mācību jomās. Pirmajā egles uzdevumā "Dzimtas koka izveidē" iesaistījām bērnu vecākus. Viņu atsaucība bija brīnišķīga un šīs sadarbības rezultātā ieguvām radošus un daudzveidīgus bērnu dzimtas kokus. Bērniem patika darboties, tikai diemžēl nedēļas laikā nevarējām izpildīt visus Jūsu piedāvātos uzdevumus. Mēs noteikti turpināsim darboties dabā, iepazīstot, pētot un izzinot daudzveidīgo dabas pasauli un arī turpmāk izmantosim Jūsu piedāvātās izziņas aktivitātes. (Kalsnavas pamatskolas pirmsskolas izglītības iestādes skolotāja)